Introducering af MyHeritage DNA-Testen for Sundhed

Vi er stolte over at kunne annoncere lanceringen af MyHeritage DNA-test for Sundhed, som giver nye dimensioner af genetisk indsigt med hensigt til at berige dit liv, oplyse dig om din sundhed og hjælpe dig med at træffe informerede livsstilsvalg. Som en større udvidelse af vores DNA-produktlinje omfatter MyHeritage DNA-test for Sundhed snesevis af personlige og letforståelige sundhedsrapporter. Den indeholder også alle funktionerne i den nuværende MyHeritage DNA-test, herunder matchning til slægtninge baseret på fælles DNA, etnicitetsestimater, en kromosombrowser og mere.

Med den nye DNA-test for Sundhed, kommer du til at lære hvordan dine gener kan påvirke din sundhed. MyHeritage DNA-testen for Sundhed leverer sundhedsrapporter, der viser brugerne, hvilke risici de måtte have for at udvikle eller bære på genetiske lidelser. Rapporter omfatter sygdomstilstande, hvor specifikke gener bidrager til risikoen. Det gælder f.eks. arvelig brystkræft, sent udviklet Alzheimer, og sent udviklet Parkinsons; lidelser i forbindelse med flere gener, såsom hjertesygdom, og type 2-diabetes; samt rapporter om bærerstatus vedrørende lidelser, der kan nedarves fra et par til deres børn, såsom Tay-Sachs sygdom og cystisk fibrose. I alt dækker MyHeritage DNA-testen for Sundhed en af de mest brede vifter af tilstande, som tilbydes af en DNA-hjemmetest, og vi arbejder på at tilføje mange flere tilstande umiddelbart efter lanceringen og fremadrettet.

For bestilling kan du gå ind på MyHeritage DNA-hjemmesiden. Der kan du vælge mellem MyHeritage DNA-sættet og det nye Sundhed-sæt.

MyHeritage DNA produktlinje. Det nye sundhedssæt er vist til højre.

Større indsigt kan motivere folk til at tage en mere proaktiv rolle i deres sundhedspleje. Med lanceringen af vores nye produkt håber vi at udvide vores mission fra at ændre liv til at redde liv.

Indholdet af MyHeritage DNA-sættet for Sundhed

Lær mere om MyHeritage DNA-testen for Sundhed i denne video (klik på hjulet nederst i højre hjørne og vælg “Danish” under “Subtiltles/CC” for at se danske undertekster).

Nedenfor har vi listet nogle af de vigtigste fordele ved MyHeritage DNA-testen for Sundhed.

Global rækkevidde

MyHeritage DNA-testen for Sundhed er den eneste store sundhedstest for forbrugere, der er blevet lanceret internationalt og er tilgængelig ikke kun på engelsk, men også på et stort antal yderligere sprog. MyHeritage er kendt for sin internationale rækkevidde og for at understøtte 42 sprog. Dette har bidraget til at gøre det til den mest populære DNA-test i Europa. Fra dag ét stræber vi efter at gøre MyHeritage DNA for Sundhed til den genetiske test for sundhed med den bredeste globale rækkevidde. Ved at teste et mere forskelligartet globalt publikum, vil vores videnskabsteam kunne få bedre viden om at forbedre produktet i fremtiden og dække et bredere udvalg af sundhedstilstande, som er relevante for forskellige befolkninger over hele kloden.

Genetiske risikorapporter

Ved lanceringen tilbyder vi 14 genetiske risikorapporter, der forklarer en persons genetiske risiko for at udvikle specifikke lidelser. Rapporterne viser også risikoen i den almindelige befolkning for praktisk sammenligning. De genetiske risikerapporter indbefatter monogene og polygene tilstande, som er beskrivet i flere detaljeret nedenfor. Disse tilstande omfatter hjertesygdomme, brystkræft, type 2-diabetes, Alzheimers og andre.

Besøg vores side med en liste over sygdomme for en komplet liste over tilstande støttet af vores test.

Vores rapporter diagnostiserer ikke sundhedstilstande eller yder medicinsk rådgivning, og fastlægger ikke, om du har eller vil udvikle nogen lidelse. Rapporterne giver værdifulde informationer, som du kan dele med din læge, så du kan træffe valg om din sundhedslivsstil, som f.eks. livsstilsændringer der kan reducere risikoen for visse tilstande. Rapporten for hver tilstand indeholder afsnit om yderligere risikofaktorer, flere informationer om tilstanden, samt detaljer der forklarer testmetoden.

Rapporter om bærerstatus

Rapporter om bærerstatus giver indsigt i, om du er bærer for visse arvelige tilstande. Hvis begge forældre er bærere af samme genetiske tilstand, er der en 25% chance for, at deres barn også kan have tilstanden og 50% chance for at deres barn ikke har tilstanden men selv er bærer. Rapporter om bærerstatus er derfor vigtig for familieplanlægning. De kan også være nyttige i en ældre alder og give indsigt til børnene til en forælder der er bærer, da de også kan være bærere, hvilket vil være nyttige at vide før de begynder deres egen familieplanlægning. Flere detaljer om rapporter om bærerstatus gives nedenfor.

Metodologi og teknologi

MyHeritage DNA-testen for Sundhed er et laboratorie-udviklet test og behandles i vores CLIA-certificerede og CAP-akkrediterede laboratorium  i USA.

Dette nye produkt er baseret på robust videnskabelig forskning, der udføres af MyHeritages videnskabsteam ledet af MyHeritages Chief Science Officer, Dr. Yaniv Erlich. Det har været i udvikling i to år og udnytter virksomhedens voksende ekspertise inden for genomforskning. Alene i det forløbne år har MyHeritages videnskabsteam udgivet to banebrydende artikler i det højt anerkendte akademiske tidsskrift Science.

DNA-analyse for Sundhedstesten er baseret på en ny DNA chip – Illuminas Global Screening Array (GSA) – som er skræddersyet af MyHeritage. I udformningen af den nye DNA-chip, kunne vi afbalancere behovet for genetisk slægtsforskning og sundhedstestning for at skabe en simpel topmoderne chip med et passende udvalg af single nucleotide polymorphisms (SNPs). Den nye chip giver os fleksibilitet til effektivt at introducere nye sundhedsrapporter, mens vi fortsætter med at levere ypperlig DNA-matchning til genetisk slægtsforskning og etnicitetsestimater (som vi planlægger at forbedre snart). Dette vil gøre MyHeritage til en one-stop-shop for sundhed og slægtsforskning DNA-test for forbrugere over hele verden.

Vi tager ekstra skridt for at reducere chancen for at rapportere falske positiver: For betingelser med betydelig øget genetisk risiko, som for eksempel kræft, kontrollerer vi alle patogene fund med Sanger-sekventering, som er den højeste standard i molekylær testning.

Overgangen til den nye GSA-chip har forårsaget en indledningsvis forsinkelse i forsyningen af Illumina, og laboratorieresultaterne blev forsinket i marts, men vi er glade for at opdatere, at vi i april lykkedes at overvinde 99% af efterslæbet. Behandlingstid i laboratoriet er nu tilbage til den normale varighed på 3-4 uger, for både slægtsforskning og sundhedssæt.

Privatliv og sikkerhed

Dit privatliv er vores højeste prioritet. MyHeritage-sundhedsrapporterne er udviklet med et forbedret sikkerhedslag og flere krypteringsniveauer. Hver rapport er krypteret med en unikt adgangskode, som kun brugeren kender til, og MyHeritage undgår at opbevare nogle af disse adgangskoder. Alle identificerende oplysninger opbevares adskilt fra DNA-data og sundhedsoplysninger. Selv MyHeritage-medarbejdere kan ikke få adgang til brugernes sundhedsrapporter. Efter en eksplicit henvendelse fra en bruger, kan en udpeget MyHeritage-medarbejder genoprette en sundhedsrapport, som både medarbejderen og kunden kan se i en begrænset periode. Denne tekniske supportfunktion er begrænset til en lille daglig kvote for at forhindre misbrug. Bortset fra den bruger, der har taget en sundhedstest, kan ingen andre brugere nogensinde se sundhedsrapporterne, inklusiv den person der køber en sundhedstest som gave til en anden.

Du er den eneste ejer af dine data og ikke MyHeritage. Du kan til enhver tid slette dine data permanent.

Hidtil har MyHeritage aldrig solgt eller licenseret personlige data, og forpligter sig til aldrig at gøre det i fremtiden uden brugernes udtrykkelige samtykke.

MyHeritage er det eneste DNA-firma for forbrugere, der har forpligtet sig til aldrig at sælge data til forsikringsselskaber. Denne begrænsning dækker alle omstændigheder! MyHeritage har også vedtaget en streng politik, der forbyder brugen af vores DNA-tjenester af håndhævende myndigheder.

Da vi nu har dækket det grundlæggende, lad os dykke ind og se rapporterne mere detaljeret.

Genetisk risikorapporter – flere detaljer

Genetic Risk Reports (click to zoom)

Genetiske risikorapporter inkluderer rapporter om tilstande forårsaget af varianter i et enkelt gen (monogent), såvel som for almindelige tilstande, der skyldes flere varianter på tværs af genomet (polygen).

Polygene tilstande

De mest almindelige forhold – dem, der rammer det største antal mennesker over hele verden – er polygener. Dette betyder, at de er påvirket af flere hundrede eller endda tusindvis af genetiske varianter – i tillæg til livsstil og miljøfaktorer.

MyHeritage er for øjeblikket det eneste DNA-testfirma for forbrugere, der tilbyder polygene risikovurderinger for flere tilstande. Disse rapporter er baseret på en banebrydende metode kaldet Polygenic Risk Scores, som undersøger hundreder, og i nogle tilfælde tusindvis, af varianter på tværs af hele genomet, i stedet for blot en enkelt genetisk variant. Dette er nyttigt for at give en indikation af genetisk risiko for nogle af de mest udbredte sundhedsforhold i verden, såsom hjertesygdomme, type 2-diabetes og brystkræft. Tre Polygenic Risk Reports er inkluderet i produktet ved lanceringen, og flere bliver i øjeblikket udviklet.

Blandt de polygene risikorapporter, giver MyHeritage en risikovurdering for hjertesygdomme, også kaldet hjerte-kar-sygdom. Inddragelsen af en polygen risikorapport for hjertesygdomme er unik for MyHeritage. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen er hjertesygdomme den største dødsårsag på verdensplan, og den anslår, at 17,9 millioner mennesker hvert år dør af en eller anden form for hjerte-kar-sygdom. Centrene for sygdomsbekæmpelse og forebyggelse (CDC) rapporterer, at hjertesygdomme er den største dødsårsag for både mænd og kvinder i USA. Ca. 610.000 mennesker dør af hjertesygdomme i USA hvert år hvilket er 1 ud af hver 4. dødsfald. MyHeritage DNA-test for Sundhed giver et skøn over din genetiske risiko for hjertesygdomme, som du derefter kan dele med din læge for mere informeret og personlig pleje.

Polygen risikorapport for hjertesygdom (klik for at zoome)

I tillæg til hjertesygdomme indeholder Sundhedstesten et polygen risikoscore for type 2-diabetes, en tilstand, der er signifikant steget i udbredelsen i løbet af de seneste årtier. Type 2-diabetes rammer nu hundredvis af millioner af mennesker over hele verden og forventes at påvirke 40% af amerikanerne i deres levetid.

MyHeritage er også enestående blandt hjemme-DNA-tests ved at give et polygen risikoscore for brystkræft. Denne rapport indeholder en risikovurdering for brystkræft til kvinder, der ikke havde en BRCA-variant, der blev identificeret ved deres MyHeritage-test. Det er vigtigt at bemærke, at MyHeritage-testen ikke ser efter alle mulige BRCA-varianter.

Flere polygene risikorapporter vil blive tilføjet snart efter den første udgivelse. De tre første polygene risikovurderinger er baseret på undersøgelser af europæiske befolkninger, så de er kun tilgængelige for personer, der hovedsageligt har europæiske aner. Vi er begyndt at foretage forskning, så de polygeniske rapporter i fremtiden dækker et bredere spektrum af befolkninger.

Monogene tilstande

Monogene tilstande er genetiske tilstande, som er forbundet med en ændring i et enkelt gen. Nogle af de monogene tilstande som vi tester for, inkluderer arvelige BRCA-kræftformer (for hvilke vi støtter flere varianter end vores største konkurrent), arvelig trombofili og Crohns sygdom. Vi giver også en genetisk risikovurdering for Alzheimers sygdom og Parkinsons sygdom, som er de to mest almindelige neurodegenerative forstyrrelser. En ud af ti mennesker på 65 år eller derover har Alzheimers, og Parkinsons påvirker ti millioner patienter over hele verden. Da begge betingelser er uhelbredelige, giver vi brugerne mulighed for at deaktivere sundhedsrapporter for disse forhold, hvis de foretrækker ikke at kende til resultaterne.

Genetisk risikorapport for sent udviklet Parkinsons sygdom (klik for at zoome)

For hver tilstand, kan du læse mere i de ekstra faneblade: ”Andre risikofaktorer”, ”Om tilstanden” og ”Rapportdetaljer”.

Fanen “Andre risikofaktorer” – eksempel på Parkinsons sygdom (klik for at zoome)

“Om tilstanden”-fanen (klik for at zoome)

“Rapportdetaljer”-fanen med testmetode og overvejelser (klik for at zoome)

Rapporter om bærerstatus – flere detaljer

Folk som er bærere af en genetisk sygdom er muligvis ikke engang klar over det. De fleste bærere udvikler aldrig nogen symptomer, men de kan stadig videregive varianten – eller selve sygdommen – til deres børn.

Rapporter for bærerstatus gives i et separat sæt af skærme i sundhedsrapporterne.

Rapporter for bærerstatus (klik for at zoome)

Når du planlægger at starte en familie, anbefales bærertestning, så du kan være opmærksom på risikoen hvis du og din partner er bærere for samme genetiske tilstand.

For eksempel er Tay-Sachs en alvorlig genetisk lidelse, der resulterer i ødelæggelsen af nerveceller i hjernen og rygmarven. Tay-Sachs kan forekomme, når begge forældre bærer en patogen variant i Tay-Sachs-genet. Hvis hver forælder overfører den patogene variant til deres barn, kan deres barn udvikle Tay-Sachs sygdom. En person med kun en patogen variant på Tay-Sachs genet er sund, men er en bærer af sygdommen. Rapport for bærerstatus, som vist nedenfor, kan informere dig om du sandsynligvis vil være en bærer for Tay-Sachs sygdom.

Rapport for bærerstatus for Tay-Sachs sygdom (klik for at zoome)

MyHeritage har begrænset omfanget af rapporter for bærerstatus som er tilgængelige ved lanceringen, fordi vores videnskabsteam anvender meget streng validering mod falske positiver og falske negativer. Et stort antal rapporter var ikke klar til lanceringen, og vi var ikke villige til at tage genveje kun for at gøre annonceringen større. Vi frigiver disse yderligere rapporter for bærerstatus gradvist når vi validerer dem, og der er ikke behov for at brugerne testes om for at modtage dem.

For en komplet liste over apporter for bærerstatus der i øjeblikket støttes af vores test, kan du besøge vores sygdomsliste-side.

Priser; Sådan bestiller du en MyHeritage Sundhedstest

MyHeritage DNA-testen for Sundhed koster 1.499 kr. + forsendelse.

Kunder, der har testet med MyHeritage DNA, kan opgradere for at modtage sundhedsrapporterne uden at teste deres DNA igen, for 909 kr..

Bestil et MyHeritage DNA-test for Sundhed

Bestil en opgradering til sundhed (for eksisterende MyHeritage DNA-kunder)

Sundhedsabonnement

Vi tilbyder også et sundhedsabonnement som et valgfrit tillæg til sættet til 929 pr. år, hvilket giver dig adgang til alle nye sundhedsrapporter når de frigives, uden at det er nødvendigt at blive testet igen. Sundhedsabonnementet giver dig også adgang til alle vores avancerede DNA-funktioner til slægtsforskning, der tidligere krævede et MyHeritage-webabonnement (f.eks. visning af slægtstræer for DNA-matches, visning af fælles matches og etniciteter, og fælles slægtssteder).

Som en særlig gave til at fejre lanceringen, kan kunder der køber MyHeritage DNA-testen for Sundhed eller opgraderer en MyHeritage DNA-test for at modtage sundhedsrapporter og tilføje Health-abonnementet, for øjeblikket modtage det første år af sundhedsabonnementet gratis. Sundhedsabonnementet kan til enhver tid annulleres.

Hvordan man tager testen

Som med vores oprindelige MyHeritage DNA-test, kommer vores nye Sundhedstest i en flot forpakning, denne gang med et smukt blåt design. Bestil det på vores hjemmeside, og det vil blive sendt til din adresse. Som med vores nuværende DNA-test, tages prøven med et simpelt kindskrab. Indsamling af en DNA-prøve er meget enkel og involverer ikke blod eller spyt. Aktivering er påkrævet, og på det tidspunkt skal et sundhedsspørgeskema desuden udfyldes.

Sættet indeholder instruktioner til aktivering og for indsamling af DNA-prøven. Prøven skal derefter sendes til vores laboratorium for at analyseres. Den nye Sundhedstest indeholder en lille returboks i pap (som er mere robust) i stedet for en returkuvert. Sættets fremgang kan spores på MyHeritage gennem hele processen. Brugeren vil blive inviteret til at se resultaterne på MyHeritage-hjemmesiden når de er klar. Resultaterne leveres i et nyt område på hjemmesiden kaldet “Sundhed”, og vi vil uddybe dette i et separat blogindlæg snart.

Behandlingstid i laboratoriet

Behandlingstiden i laboratoriet for Sundhed-prøver vil være 3-4 uger, men de første kunder bør i udgangspunktet tillade 4-6 uger til behandling da dette er et nyt produkt som kræver nogle nye procedurer. Hvis der findes fund i resultaterne der kræver validering ved hjælp af Sanger-sekventering, vil brugerne blive underrettet og laboratorieresultaterne vil blive forsinket med yderligere 2 uger.

MyHeritage DNA-kunder som opgraderer til at modtage sundhedsrapporter, modtager dem inden for få dage hvis deres DNA-test blev behandlet på GSA-chip (dvs. hvis de modtog deres DNA-resultater i april 2019 eller senere). Kunder som opgraderer et slægtssæt der blev testet på den tidligere Omni-chip (dvs. hvis de modtog deres resultater i marts 2019 eller tidligere), skal vente 3-4 uger, fordi deres DNA-prøve skal behandles om på den nye GSA-chip (som MyHeritage vil gøre på egen bekostning). De første kunder som opgraderer, bør midlertidig også tillade 4-6 uger til behandling. Bemærk, at kunder der opgraderer, også skal udfylde sundhedsspørgeskemaet, og de kan også blive udsat for en 2-ugers forsinkelse, hvis Sanger-sekventering er nødvendig.

Tilgængelighed

MyHeritage DNA-testen for Sundhed kan købes af forbrugere på 18 år og ældre. Du kan købe det som en gave til en anden, men bemærk at du i modsætning til et DNA-sæt ikke kan administrere et sundhedssæt for en anden person. Ingen andre end den testede kan se sine egne sundhedsrapporter.

MyHeritage DNA-testen for Sundhed er tilgængelig globalt, undtagen i nogle få lande, der ikke tillader sundhedsrelateret forbrugergenetisk testning.

Kombination af sundhed med slægtsforskning

Nogle af vores brugere kan undrer sig måske over, om udviklingen af den nye DNA-test for sundhed betyder, at MyHeritage ændrer retning eller vil investere mindre ressourcer i slægtsforskning. Faktisk er det modsatte sandt. Som et slægtsforskningsselskab mener vi, at slægtsforskning og forståelse af personlig sundhed går hånd i hånd.

En del af en persons sundhed er arvelig, baseret på de gener vi arver fra vores forældre, som de arvede fra deres forældre og så videre.

Opdagelserne som du kan lave med dine MyHeritage DNA-resultater, er endnu mere nyttige når der er et slægtstræ forbundet med disse resultater, hvilket giver dig bedre indblik i dine DNA-matches og nu også på din sundhed. Ved at kende din familiehistorie vil du være i stand til at få en dybere forståelse af din sundhed inden for en bredere familiesammenhæng, i modsætning til blot at kigge på en enkelt persons sundhed.

Vi har allerede integreret genealogiske DNA-resultater med slægtstræer, og vi håber også at integrere sundhedsindsigt med slægtstræer i fremtiden. Dette vil være meget fordelagtigt for vores brugere som har slægtstræer, hvilket giver dem en større forståelse af virkningen af arvelige forhold i deres familie over tid, og en forståelse for hvem de arvede visse tilstande fra.

FAQ: Nedenfor er svar på nogle centrale spørgsmål om det nye produkt:

På hvilke måder er jeres nye sundhedsprodukt anderledes end 23andMe?

MyHeritage er unik i at levere polygeniske risikovurderinger til hjertesygdomme og brystkræft. MyHeritage dækker også flere BRCA-varianter.

MyHeritage giver en integration med slægtstræer og en rig platform med næsten 10 milliarder historiske optegnelser – alt dette ikke fås ikke hos 23andMe.

MyHeritage tilbyder 24/7 support, hvilket 23andMe ikke gør.

I begge firmaer inkluderer DNA-produktet for sundhed genealogiske egenskaber, såsom DNA-matching og etnicitetsestimater. MyHeritage giver dog bedre værdi til slægtsforskere takket være dens integration med slægtstræer og historiske optegnelser. For eksempel understøtter den AutoGruppering og Theory of Family Relativity™ (som forklarer, hvordan DNA-matches er beslægtet), hvilket 23andMe ikke har. Det giver brugerne mulighed for at se slæftstræerne i deres DNA-matches og se fælles slægtsnavne, fælles slægtssteder osv. Disse funktioner mangler eller findes ikke hos 23andMe. Fordi MyHeritage er et slægtsfirma, er DNA-matches langt mere lydhør og bæredygtige hos MyHeritage end hos 23andMe.

Sidst men ikke mindst, har MyHeritage, hvad angår privatlivets fred, aldrig solgt brugerdata og har forpligtet sig til aldrig at gøre det uden brugerens udtrykkeligt samtykke. MyHeritage har ligeledes forpligtet sig til aldrig at dele brugerdata med forsikringsselskaber under nogen omstændigheder.

Jeg har allerede lavet en sundhedsrelateret DNA-test som 23andMe. Bør jeg teste mig selv igen med jeres produkt?

Ja, det anbefales at du får en ny mening og drage fordel af sundhedsrapporter og indsigter der er unikke for MyHeritage.

Kan jeg uploade data fra en DNA-test, jeg allerede har taget med en anden udbyder og få sundhedsrapporter fra MyHeritage?

Nej. Uploading af data fra andre udbydere vil give dig de genealogiske fordele ved MyHeritage DNA (matchning og etnicitetsestimat), men ikke sundhedsrapporter. For at få MyHeritage DNA-sundhedsrapporterne, skal du købe MyHeritage DNA-sættet. Eller hvis du har købt MyHeritage DNA-sættet tidligere, kan du købe en sundhedsopgradering.

Bør andre medlemmer af min familie blive testet?

Det anbefales at teste flere familiemedlemmer. Hvert familiemedlem bærer unikke stykker DNA, der sammen kan låse op for din families historie. Fra et genealogisk synspunkt er testning af forældre, søskende, fætre og andre pårørende meget nyttigt for at opdage flere pårørende og for at lære mere om dine egne matches.

Fra et sundhedsmæssigt synspunkt kan dine resultater give dig værdifulde indsigter og muligvis også give dig oplysninger der er relevante for andre familiemedlemmer. Testning af andre familiemedlemmer kan hjælpe med at afklare deres genetiske risiko og kan være nyttig for at skabe et mere komplet billede af din families sundhed. I fremtiden kan testning af flere familiemedlemmer bedre informere de genetiske risikoberegninger af hver enkelt person i familien, men sådan funktionalitet er ikke tilgængelig i den første udgivelse.

Ethvert familiemedlem der ønsker at tage en DNA-test, skal testes separat for at forstå deres genetiske risiko. Du kan købe flere MyHeritage DNA-sæt for sundhed of slægt, men hvert familiemedlem skal oprette deres egen konto og aktivere deres eget sæt. For at sikre dit og dine familiemedlemmers privatliv,  kan du ikke aktivere eller administrere et Sundhed-sæt for en anden person.

Kan jeg købe en DNA-test til mit barn, der er mindreårigt?

Nej. Personer under 18 år kan ikke tage sundhedstesten.

Hvordan kan jeg modtage sundhedsrapporter, hvis jeg allerede er MyHeritage DNA-kunde?

Kunder som allerede har foretaget en MyHeritage DNA-test, kan købe MyHeritage DNA opgradering for Sundhed for 909 kr. Efter du har købt opgraderingen online, bliver du bedt om at udfylde et spørgeskema om din personlige og din families sundhedshistorie, hvorefter vores laboratorium analyserer din eksisterende DNA-prøve for sundhedsresultater. Der er ikke brug for nye kindskrab eller DNA-sæt. Du får besked via e-mail, så snart dine sundhedsrapporter er klar.

Jeg administrerer MyHeritage DNA-sæt for nogle af mine familiemedlemmer. Kan jeg købe en sundhedsopgradering til disse sæt?

Ja. Du kan købe sundhedsopgraderingen til dine familiemedlemmer, men kun de vil få adgang til deres sundhedsresultater.

Genererer MyHeritage sundhedsresultater, når jeg køber et DNA-sæt til slægt?

Nej. Dette sker kun, når du køber en sundhedsopgradering til dit eksisterende DNA-sæt, eller hvis du køber det nye MyHeritage DNA-sæt for Sundhed.

Betyder dette nye produkt, at MyHeritage nu vil sælge mine DNA-data til alle mulige farmaceutiske virksomheder?

MyHeritage vil aldrig sælge eller licensere data uden brugerens udtrykkelige samtykke.

Jeg har hørt, at etnicitetsestimaterne hos MyHeritage ikke er særlig nøjagtige. Betyder det at sundhedsresultaterne er unøjagtige?

Nej. Etnicitetsestimaterne er kun estimater. De er baseret på et panel af andre brugere og masser af statistikker. På den anden side er analysen af sundhedsresultater baseret på streng videnskabelig undersøgelse og forstærkes ved sekventering for at beskytte mod falske positiver.

Hvem kontakter jeg hvis jeg har spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål vedrørende MyHeritage DNA-testen for Sundhed, skal du kontakte MyHeritage Support-teamet ved at besøge vores hjælpecenter eller ringe til os på (+45) 80 82 01 32

Vigtige bemærkninger

MyHeritage DNA for Sundhed er ikke en diagnostisk test, og resultaterne dækker måske ikke alle de varianter, der er knytte til en bestemt tilstand.

Det nye sundhedsprodukt er ikke ment til uafhængigt at diagnosticere, forebygge eller behandle nogen sygdom eller tilstand, eller fortælle brugerne noget om deres aktuelle sundhedstilstand, i mangel på medicinsk og klinisk informationer. Produktet er heller ikke beregnet til medicinske beslutninger, herunder recept eller dosering af medicin. Brugere kan muligvis få yderligere tjenester fra deres læge, en genetisk rådgiver eller anden sundhedsudbyder, for at få diagnostiske resultater vedrørende de tilstande eller sygdomme, der er angivet i MyHeritage DNA-sundhedsrapporterne. Sundhedsrapporterne indeholder oplysninger om genetisk risiko baseret på vurdering af specifikke genetiske varianter, men rapporterer ikke om brugernes samlede genetiske profil. Sundhedsrapporterne registrerer ikke alle genetiske varianter relateret til en given sygdom, og fraværet af en afprøvet variant udelukker ikke tilstedeværelsen af ​​andre genetiske varianter, som kan være relateret til sygdommen. For de fleste sygdomme, er nuværende gener kun ansvarlige for en del af den samlede risiko. Andre faktorer som miljø og livsstil kan påvirke risikoen for at udvikle en given sygdom, og afhængig af tilstanden kan det være mere relevante prædiktorere. Hvis brugerens data angiver, at brugeren ikke er i forhøjet genetisk risiko for en sygdom eller tilstand, bør dette ikke fortolkes således, at brugeren er sikker på ikke at udvikle sygdommen eller tilstanden. Det modsatte er også sandt; hvis en brugers data indikerer, at brugeren har en forhøjet genetisk risiko for en sygdom eller tilstand, betyder det ikke, at brugeren vil udvikle sygdommen eller tilstanden. Eventuelle resultater i sundhedsrapporterne skal bekræftes og suppleres med yderligere medicinsk og klinisk afprøvning, som anbefalet af brugerens sundhedsudbyder.

Visse tilstande kan udelukkes fra brugerens sundhedsrapporter baseret på brugerens etnicitet eller personlige og familiemæssige sundhedshistorie. Da denne test kun kigger på nogle af varianterne for en tilstand, kan det medføre en mere grundig undersøgelse at have en personlig eller familiehygiejnehistorie af tilstanden. Hvis visse rapporter er udelukket, eller hvis brugeren har en familiehistorie af en eller flere af de tilstande vi tester for, bør brugeren tale med en genetisk rådgiver eller en sundhedsudbyder for at diskutere om yderligere test, screening og/eller evaluering kan være hensigtsmæssig.

Lær mere ved at læse vores betingelser og vilkår igennem.

Konklusion

Med introduktionen af Sundhedstesten er MyHeritage nu den eneste tjeneste af sin art, som hjælper brugere med at berige deres liv og få indsigt i deres fortid, nutid og fremtid. Vores produkter giver brugere mulighed for at opdage deres familiehistorie og etniske oprindelse, finde slægtninge gennem fælles DNA og modtage værdifuld indsigt, som kan påvirke deres fremtidige velvære.

Bestil dit MyHeritage DNA-test for Sundhed

MyHeritage DNA-testen for Sundhed tilbyder et omfattende udvalg af sundhedsrapporter ved lanceringen, som fortsat vil vokse og udvikle sig hurtigt. Vi arbejder allerede på den næste serie af rapporter for nye tilstande, som vil give merværdi til alle brugere, der ønsker at lære mere om hvordan deres gener kan påvirke deres sundhed.

Vi ser frem til at hjælpe vores brugere med at få en dybere forståelse af deres sundhed og inspirere dem til at foretage positive ændringer i deres liv, for deres fremtid og for deres families fremtid.