DNA Basics 11. afsnit: Hvad er genetisk slægtsforskning?

Genetisk slægtsforskning er brugen af DNA-test i kombination med det traditionelle arsenal af værktøjer for slægtsforskning, som personlige og historiske optegnelser, til at tegne et komplet billede af familieforholdet mellem enkeltpersoner. Det lyder måske kompliceret, men det er det ikke – alle fra fritids-slægtsforskere til eksperter på området har mulighed for at gøre det.

Inkorporering af DNA-data i din forskning, kan hjælpe dig med at opdage familie du ikke har kendt til tidligere. Dette er især nyttigt for adopterede, som søger efter biologiske forældre, børn af sæddonorer, som ønsker at modtage manglende stykker af deres medicinske historie, og Holocaust-overlevende, som genforenes med familie som de ikke kunne finde efter 2. verdenskrig. Det kan også bruges til at at finde fjerne fætre og kusiner, som du formentlig ellers aldrig ville kunne have fundet.

Ved hjælp af genetisk slægtsforskning, kan du supplere manglende informationer og løse mysterier i din families historie. Det kan hjælpe dig med at kende mere til din families baggrund, f.eks. om din familie udvandrede på grund af slavehandelen, en hungersnød eller andre større lokale begivenheder fra flere generationer tilbage, og mindst lige så interessant, om du stadig har slægtninge fra de steder din familie udvandrede.

For at starte med genetisk slægtsforskning, kan du tage en MyHeritage DNA-test. MyHeritage er den største destination for familiehistorisk forskning, og har udviklet mange DNA-værktøjer, som er fuldt integreret med vores slægtsforskningsplatform. Tre til fire uger efter at have taget en MyHeritage DNA-test, modtager du dit etnicitetsestimat og en liste over dine DNA-matches, som er personer der sandsynligvis er dine slægtninge baseret på at I har fælles DNA. Med den hurtigst voksende database i hele verden, har du gode chancer for at finde matches med høj kvalitet.

Baseret på det DNA I har tilfælles, vil MyHeritage give et estimat af forholdet mellem dig og hver af dine matches. Bemærk, at dette kun er estimater. Det er umuligt at vide med sikkerhed hvordan nogen er beslægtet med dig udelukkende baseret på fælles DNA.

For every DNA Match, you'll learn the estimated relationship and % shared DNA

Et DNA-match-kort indeholder informationer om estimeret slægtsforhold, fælles DNA, og om de vises i et slægtstræ på MyHeritage

Der er en række metoder hvorpå man kan bestemme det nøjagtige forhold mellem dig og din DNA-match, såsom:

• At undersøge DNA-matchens slægtstræ for at se om du kan finde en forbindelse
  • At gennemgå delte Smart Matches™, pedigree diagrammer, delte etniciteter og fælles slægtsnavne
  • At kontakte DNA-matchen eller ejeren af slægtstræet, for at sammenligne notater

Men fordelen ved at bruge MyHeritage er, at vi leverer en række innovative og effektive værktøjer, som kan gøre denne opgave meget lettere.

Kromosombrowser

Kromosom-browseren giver dig et skematisk diagram over de DNA-segmenter du deler med din DNA-match. Dette kan give nogle ledetråde til de genetiske forbindelser.

Du kan også bruge en-til-mange kromosombrowseren til at sammenligne flere DNA-matches med hinanden. Dette er især nyttigt når du har DNA-matches som du kender forholdet til, såsom forældre og bedsteforældre, som du kan sammenligne det ukendte DNA-match med.

Theory of Family Relativity™

Dette nyligt opdaterede MyHeritage-værktøj gør stort set alt det svære arbejde for dig. Theory of Family Relativity™-algoritmen kombinerer DNA-data med informationer fra dit slægtstræ og historiske optegnelser, for at forudsige hvilke slægtsforhold der mest sandsynlige mellem dig og dine DNA-matches. Denne beregning sker helt automatisk, og vises sammen med din DNA-match, hvilket potentielt vil spare dig mange timers forskning og hårdt arbejde.

AutoGruppering

Et andet innovativt og ekstremt nyttigt værktøj til rådighed for MyHeritage-brugere, er AutoGruppering. Vi genererer et indbydende, letlæseligt visuelt diagram, som samler dine DNA-matches i grupperinger, der formentlig stammer fra fælles forfædre. Ved at se diagrammet, kan du nemt spore sandsynlige forhold og lave nye opdagelser om dine DNA-matches.

Husk, at jo mere detaljeret dit slægtstræ er, des mere vil du kunne lære og opdage om dine DNA-resultater.

Er du startet på din genetiske slægtsrejse? Start med at bygge dit træ gratis, og tjek derefter MyHeritage DNA ud, for at drage fordel af alle de nyeste innovationer inden for DNA-matching-teknologi.